IDENTITEIT
MISSIE / VISIE / WAARDEN
Een duidelijke missie, visie en expliciete waarden motiveren, geven focus en verbinden de mensen in uw organisatie. ‘Niets nieuw’ zal u denken. En natuurlijk heeft elke organisatie vandaag een missie, visie en kernwaarden (expliciet of minder expliciet). Maar vaak is een verduidelijking van die identiteit nodig opdat mensen zich onderdeel van een groter verhaal kunnen voelen. Het zorgt voor zingeving – waarom doe ik wat ik doe – en trots.
De identiteit op papier – een ‘saai document’ of hippe posters en visuals – zijn uiteraard belangrijk. Naast ‘papier’ komt daarentegen een veel krachtigere boodschap door het gedrag van leidinggevenden. Ook de strategische beslissingen & de (interne) communicatie beïnvloeden medewerkers en andere stakeholders. Wat je doet heeft immers meer kracht dan wat je zegt.
In welke mate is jouw identiteit écht waarneembaar en voelbaar in de organisatie? Is je symboliek, gedrag en communicatie dan ook in lijn met elkaar of geef je eerder ‘tegenstrijdige’ boodschappen?
Want je bent pas geloofwaardig als gedrag en communicatie consistent zijn. Dit geldt zowel voor externe stakeholders als voor je eigen medewerkers. In het kader van retentie is het dus van cruciaal belang om jouw identiteit als organisatie scherp te definiëren, goed te bewaken en tot leven te brengen.
GrOw for it helpt jou dan ook graag om je identiteit te expliciteren. En om te onderzoeken in welke mate de gedragingen en communicatie in lijn zijn met jouw (gewenste) identiteit.
- Design je identiteit - GrOw for it helpt je om jouw Missie/visie/waarden te bepalen/expliciteren dmv co-creatie.
- GrOw for it brengt in kaart of jouw verhaal ook geleefd wordt. Waar is er groeimarge?